Průběh výuky

16.03.2020 18:33

Výuka od 11. května do 17. května

Pozor: Kvůli změnám v rozvrhu se nám mění čtvrteční hodina na páteční!!! Tedy v pátek budeme mít češtinu přes webex od 8:00!!!!

V literární části jsou zmíněny pojmy a literární směry. Směry si dobře zopakujte. , jejich seznam znamená, že jejich znalost je vyžadovaná jak pro didaktický test, tak pro ústní zkoušku.
2) Na dvouhodinové samostudium bude opakování k maturitě - je dobré si uvědomit, že ta poezie, jež byla součástí samostudia, je poměrně oblíbenou v didaktických testech, ale hlavně u čtenářů. Opakovat můžete i mluvnici, především to, co vám nejde v DT.
3) O hodině ve středu a ve čtvrtek na webexu Budeme dělat  Bohumila Hrabala - u Hrabala budeme číst Obsluhoval jsem anglického krále. Dál budeme pokračovat Lustigem a Páralem. Zuzka Martáková má referát na Kateřinu Horowitzovou!!!
4) Videa na youtube:
Povídání o Bohumilu Hrabalovi: https://www.youtube.com/watch?v=m_kUZaRpck8
Krásný rozhovor mezi Hrabalem a Kopeckým - o životě a tvůrčí metodě: https://www.youtube.com/watch?v=dOHsV9DsNEo&t=311s
Mluvící hlavy: Příliš hlučná samota i Obsluhoval jsem anglického krále a skvělý Petr Bílek: https://www.youtube.com/watch?v=-qWp7WhbTQA
Rozhovor s Arnoštem Lustigem o Osvětimi... ale je to strašný: https://www.youtube.com/watch?v=9_paD4SvOAg
Povídání o Modlitbě pro Kateřinu Horoviztovou: https://www.youtube.com/watch?v=u2HH7C6rvrE
Film Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou: https://www.youtube.com/watch?v=495fbqvSoW8
 
 

Výuka od 4. května do 10. května

1) úkol - projděte si materiály k maturitě ze stránky státní maturity:
Dál opakovat....
2) povinný úkol - od 15. května bude možné vést konzultace ve škole maximálně pro 5 osob. Proto jsem udělal dotazník a v něm bych potřeboval vědět, zda chcete využít konzultaci ve skupince, a pokud ano, navrhněte téma konzultace. Co mě tak napadá:
a) konkrétní autor a knížka, kterou má více lidí
b) dotazy k didaktickému testu
c) ujasnění nejasností v neuměleckých testech
d) zkouška maturity nanečisto.
Dotazník je zde, odpovězte mi na něj prosím do středy!!!
2) Na dvouhodinové samostudium bude opakování k maturitě - je dobré si uvědomit, že ta poezie, jež byla součástí samostudia, je poměrně oblíbenou v didaktických testech, ale hlavně u čtenářů. Pokud jste ji nezvládli, tak nastudovat!!!! Někteří jste v sebehodnocení psali, že jste se na samostudium nepodívali. Z mách letitých pedagogických zkušeností celkem jasně vychází podivná zkušenost: čím více času na přípravu k maturitě, tím horší výkony u maturity = u některých opravdu nízká efektivita práce s časem. Opakovat můžete i mluvnici, především to, co vám nejde v DT.
3) O hodině ve středu a na čtvrtek na webexu Budeme dělat  Bohumila Hrabala - u Hrabala budu číst milion osm ukázek + v čítance máme Ostře sledované vlaky + Obsluhoval jsem anglického krále. Dál budeme pokračovat Lustigem a Páralem.

 

Výuka od 27. dubna do 3. května

1) úkol- opakování první části české poezie po r. 1945 odevzdán, díky
2) Na dvouhodinové samostudium bude opakování k maturitě - je dobré si uvědomit, že ta poezie, jež byla součástí samostudia, je poměrně oblíbenou v didaktických testech, ale hlavně u čtenářů. Pokud jste ji nezvládli, tak nastudovat!!!! Někteří jste v sebehodnocení psali, že jste se na samostudium nepodívali. Z mách letitých pedagogických zkušeností celkem jasně vychází podivná zkušenost: čím více času na přípravu k maturitě, tím horší výkony u maturity = u některých opravdu nízká efektivita práce s časem. Opakovat můžete i mluvnici, především to, co vám nejde v DT.
3) O hodině ve středu a na čtvrtek na webexu Budeme dělat Ladislava Fukse, Otu Pavla a Bohumila Hrabala chci je dost podrobně + ukázka Čítanka s. 152 (Pan Teodor Mundstock - i otázky za textem). Ze Spalovače mtrvol budeme pracovat s tímto textem:
 

„Je to pan Ernst Wagner,“ řekl pan Kopfrkingl chlapci, který se chvěl jak jehně a zoufale si mačkal ruce, „SS Sturmbannführer… měl rád národ a hudbu, bude pohřben za zvuků Wagnerova Parsifala. Tak ten tvůj boxer bude mlátit Němce,“ smutně se usmál pan Kopfrkingl na zděšeného syna, „násilníky, vetřelce. Tys mu asi řekl, že máš rád sladkosti, že tě zve do cukráren, viď… Koukni, tenhle pan Wagner je čistokrevný Němec. Žádná změkčilá, zženštilá duše… čistý původ. Ohne Rücksicht auf den Dienstgrad muss jeder SS-Angehörige den Abstammungsnachweiss erbringen, wenn er sich verloben oder verheiraten will, tak zní říšský zákon, víš, co to je česky… inu, že každý příslušník SS se musí bez ohledu na svou hodnost vykázat pů­vodem, když se chce zasnoubit nebo ženit… Zákony jsou proto, aby lidem pomáhaly…“ pan Kopfrkingl se usmál a pak řekl: „Má rakev, jaká má být, dost vysokou a širokou, co, Mili, aby sis lehl k němu? Lehl k němu a v pondělí ses s ním za zvuků toho Parsifala roztavil?“ A s nepříliš veselým úsměvem vzal železnou tyč, která ležela v koutě u výklenku se záclonou, povalil chlapce na kolena, rozkročil se nad ním v těch svých černých vysokých botách a klopeném klobouku se šňůrou a pérem a utloukl ho tyčí. Pak jej zdvihl ze země, strčil do rakve k esesákovi, rakev byla, jak má být, vysoká a široká, vešli se tam oba jako nesourodí bratři, zatloukl rakev kleštičkami, prohlédl tyč i dlažky, jsou-li čisté, poopravil klobouk… a šel. „Smrt sbližuje,“ řekl si s rukou v kapse na kleštičkách, „v lidském popelu není rozdíl. Jestli je to popel německého bannführera nebo čtvrtečního židovského chlapce, to je jedno. Chudák chlapec,“ řekl si, „jak by byl jinak v ži­votě trpěl, čeho jsem to dobré dítě ušetřil. Už teď by ho nevzali do německých škol a do Hájot, natož až přijde nový, šťastný řád. Škoda jen, že jsem ho ještě nemohl vyfotografovat…"

U Oty Pavla si ukážeme hlavně práci s hovorovou češtinou, u Hrabala budu číst milion osm ukázek + v čítance máme Ostře sledované vlaky + Obsluhoval jsem anglického krále.

 

Výuka od 20. dubna do 26. dubna

1) Úkol - opakování první části české poezie po r. 1945:  termín odevzdání 25. dubna 23:59: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUREdWMEVBVjZOUkFRMElRUThCUjAxVE1XTS4u
2) Na dvouhodinové samostudium - pokračujte prosím v samostudiu naše poezie 1945-1989. Je na těchto stránkách (Maturita literatura - Česká poezie po r. 1945): https://atterdag.webnode.cz/news/ceska-poezie-po-2-svetove-valce/ Všechny instrukce jsou u toho (odkazy na stránky z Prokopa a z čítanky). Pokud zbyde čas, k některým ukázkám se dostaneme. Tento týden už bude samostudium poezie skončeno!!!
3) O hodině ve středu na webexu Budeme dělat Ladislava Fukse (Prokop s. 50-51) - chci ho dost podrobně + ukázka Čítanka s. 152 (Pan Teodor Mundstock - i otázky za textem). Zse Spalovače mtrvol budeme pracovat s tímto textem:
 

„Je to pan Ernst Wagner,“ řekl pan Kopfrkingl chlapci, který se chvěl jak jehně a zoufale si mačkal ruce, „SS Sturmbannführer… měl rád národ a hudbu, bude pohřben za zvuků Wagnerova Parsifala. Tak ten tvůj boxer bude mlátit Němce,“ smutně se usmál pan Kopfrkingl na zděšeného syna, „násilníky, vetřelce. Tys mu asi řekl, že máš rád sladkosti, že tě zve do cukráren, viď… Koukni, tenhle pan Wagner je čistokrevný Němec. Žádná změkčilá, zženštilá duše… čistý původ. Ohne Rücksicht auf den Dienstgrad muss jeder SS-Angehörige den Abstammungsnachweiss erbringen, wenn er sich verloben oder verheiraten will, tak zní říšský zákon, víš, co to je česky… inu, že každý příslušník SS se musí bez ohledu na svou hodnost vykázat pů­vodem, když se chce zasnoubit nebo ženit… Zákony jsou proto, aby lidem pomáhaly…“ pan Kopfrkingl se usmál a pak řekl: „Má rakev, jaká má být, dost vysokou a širokou, co, Mili, aby sis lehl k němu? Lehl k němu a v pondělí ses s ním za zvuků toho Parsifala roztavil?“ A s nepříliš veselým úsměvem vzal železnou tyč, která ležela v koutě u výklenku se záclonou, povalil chlapce na kolena, rozkročil se nad ním v těch svých černých vysokých botách a klopeném klobouku se šňůrou a pérem a utloukl ho tyčí. Pak jej zdvihl ze země, strčil do rakve k esesákovi, rakev byla, jak má být, vysoká a široká, vešli se tam oba jako nesourodí bratři, zatloukl rakev kleštičkami, prohlédl tyč i dlažky, jsou-li čisté, poopravil klobouk… a šel. „Smrt sbližuje,“ řekl si s rukou v kapse na kleštičkách, „v lidském popelu není rozdíl. Jestli je to popel německého bannführera nebo čtvrtečního židovského chlapce, to je jedno. Chudák chlapec,“ řekl si, „jak by byl jinak v ži­votě trpěl, čeho jsem to dobré dítě ušetřil. Už teď by ho nevzali do německých škol a do Hájot, natož až přijde nový, šťastný řád. Škoda jen, že jsem ho ještě nemohl vyfotografovat…"

4) Mluvnice ve čtvrtek - na rozbor posílám dva texty + budeme si povídat o historickém vývoji češtiny. Myslím, že by to mohlo být pro mnohé z vás zajímavé.
Odkaz na texty na rozbor:
 

Výuka od 13. dubna do 19. dubna

1) Úkol lísteček na českého poválečného autora / autory už skončil. Děkuji za odevzdání, tento týden ho budu kontrolovat. 
3) Na dvouhodinové samostudium - pokračujte prosím v samostudiu naše poezie 1945-1989. Je na těchto stránkách (Maturita literatura - Česká poezie po r. 1945): https://atterdag.webnode.cz/news/ceska-poezie-po-2-svetove-valce/
Všechny instrukce jsou u toho (odkazy na stránky z Prokopa a z čítanky). Pokud zbyde čas, k některým ukázkám se dostaneme. Toto samostudium bude pokračovbat ještě příští týden, tento týden bych vám zařadil do programu nějaké opakování na ty básničky. Uvidím, jak to budu stíhat. Odevzdání by bylo potom do příští soboty (25. dubna)
4) O hodině ve středu na webexu Budeme dělat českou prózu - oficiální autoři 50. a 60. let (Prokop s. 47-49)
5) Posílám vám dobrovolný úkol, který se bude počítat do aktivity. Je to opakovací "písemka" na světovou literaturu po 2. světové válce, především na jednotlivé umělecké proudy. Budu moc rád, když mi napíšete zpětnou vazbu na tuto formu ověřování znalostí. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMUs4VjdQSUFOV1ZZMFhHTElTRTJOQzlXSi4u
Tenhle dobrovolný úkol bude uzavřen v sobotu 18. dubna.
7) Mluvce ve čtvrtek: Rozbory textů + dotazy k maturitě - můžete mi je do středy do 12:00 poslat mailem, já je opravím a zase vám je pošlu naskenované.

Výuka od 6. dubna do 12. dubna

1) úkol knížka na nástěnku již skončil
2) Platí stále úkol lísteček na českého poválečného autora / autory.
3) Na dvouhodinové samostudium - minule jste končili kapitolkou Literatura v letech 1948-68 (Prokop 36-38). Tento týden bude jako samostudium naše poezie 1945-1989. Je na těchto stránkách (Maturita literatura - Česká poezie po r. 1945): https://atterdag.webnode.cz/news/ceska-poezie-po-2-svetove-valce/
Všechny instrukce jsou u toho (odkazy na stránky z Prokopa a z čítank)
4) O hodině ve středu na webexu budeme si povídat o  Bulgakovovi (budeme dělat ukázku a povídat si o něm, především s těmi, kdo ho mají u maturity) + budu zodpovídat dotazy na samostudium z minulého týdne, především na vývoj naší literatury 1945-1968. A začneme českou prózu - oficiální autoři 50. a 60. let (Prokop s. 47-49)
5) Posílám vám dobrovolný úkol, který se bude počítat do aktivity. Je to opakovací "písemka" na světovou literaturu po 2. světové válce, především na jednotlivé umělecké proudy. Budu moc rád, když mi napíšete zpětnou vazbu na tuto formu ověřování znalostí. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMUs4VjdQSUFOV1ZZMFhHTElTRTJOQzlXSi4u
6) Příští týden vás budou čekat 2 testy na zopakování samostudia, protože opakovací úkol na světovou literaturu si z vaší třídy udělal 1 student. Na to, že budete za dva měsíce maturovat, je to dost smutné:-(.
7) Mluvnice ve čtvrtek: Rozbory textů + dotazy k maturitě
 

 

 

Výuka od 30. března do 3. dubna

1) Platí stále úkol knížka na nástěnku
2) Platí stále úkol lísteček na českého poválečného autora / autory.
3) Na dvouhodinové samostudium byste měli zvládnout z americké literatury ještě Sallingera (Prokop s. 55, čátanka s. 49 - zapamatuj si + přečíst si kousek ukázky, rozebrat si slovní zásobu a zamyslet se nad senzitivitou hlavního hrdiny) a Nabokova (Prokop s. 59 v ruské literatuře, čítanka s. 54 - zapamatuj si + kousek ukázky, zamyslet se nad otevřeným tématem, připomenout si znaky postmoderny). Z Ruské literatury se zaměřit na Pasternaka, Solženicyna a Bulgakova (Prokop s. 58-61) i ukázky v čítance, autory musíte znát k maturitě + jsou skvělí).
Z české literatury byste měli zvládnout kapitolu Literatura v letech 1948-68 (Prokop 3638) - tu si ale můžete nechat třeba na pátek.
4) O hodině ve středu na webexu budeme dělat texty ze samostudia a povídat si o příslušných knížkách. Věřím, že budete připraveni. Soustředil bych se na ukázku ze Sallingera (zeptám se na tu slovní zásobu) a na Solženicyna (budeme dělat ukázku a povídat si o něm, především s těmi, kdo ho mají u maturity) a Bulgakova (budeme dělat ukázku a povídat si o něm, především s těmi, kdo ho mají u maturity)
5) Posílám vám dobrovolný úkol, který se bude počítat do aktivity. Je to opakovací "písemka" na světovou literaturu po 2. světové válce, především na jednotlivé umělecké proudy. Budu moc rád, když mi napíšete zpětnou vazbu na tuto formu ověřování znalostí. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMUs4VjdQSUFOV1ZZMFhHTElTRTJOQzlXSi4u
6) Didaktické testy z Českého jazyka: protože se na mě zatím nikdo neobrátil s jakýmkoliv dotazem, předpokládám, že jste si jich všichni udělali několik a žádné problémy se nevyskytly...
7) Mluvnice ve čtvrtek: text č. 2 a 3 + dotazy k maturitě

 

 

Výuka od 23. do 27. března

24. března - budeme si povídat o americké literatuře po 2. světové válce - přečetl bych ukázky z Myrera (můj zamilovaný Poslední kabriolet). Potom budeme povídat o Styronovi. Poprosím všechny, kteří četli Sophiinu volbu, o diskusi. Především Janinu Bínovou. Snad stihneme Syroyana a Sallingera Domluvili bychom se, jakým způsobem ověříme umělecké směry a skupiny ve světové literatuře po 2. SV.

Doporučuji se mrknout na Sophiinu volbu (skvělý film s Meryll Streepovou)

Národní literatury po r. 1945.pdf (6,1 MB)

24. března - dotazy ohledně maturit, seznamu četby atd.

25. března - budeme si povídat o české literatuře po 2. světové válce, začneme 50. lety.

Česká literatura a poezie po roce 1945.pdf (7,5 MB)

26. března - Chyby ve větné stavbě - Mluvnice s.179, rozbor neuměleckého textu

Internetová diskuse - článek.docx (19610)

27. března - Opakování pravidel interpunkce - cvičení

 

Výuka od 16. do 20. března

17. března - Budeme si povídat o německé a americké literatuře po 2. světové válce - hlavní bude Grass a potom Američané - Heller, Doctorow, Irwing

Národní literatury po r. 1945.pdf (6,1 MB)

17. března - dotazy ohledně maturit, seznamu četby atd.

18. března - Budeme si povídat o americké literatuře po 2. světové válce - hlavní bude asi ještě Irving, ale probereme i Stephena Kinga, Iru Levina, Mailera a Myrera (můj zamilovaný Poslední kabriolet). Pomalu se připravíme na písemku, kterou bychom napsali příští týden. Bude dobrovolná, ale potřebná, protože to budou ty umělecké skupiny po 2. sv. (do postmoderny).

Doporučuji se mrknout na filmy: Pravidla moštárny, Svět podle Garpa, Rossemary má děťátko, Hlava 22. I horrory Stephena Kinga (určitě znáte Zelenou míli)

19. března - Chyby ve větné stavbě - Mluvnice s. 177-179.

20. března - Opakování pravidel interpunkce - cvičení

—————

Zpět


Kontakt

Karel Kratochvíl

Gymnázium Pelhřimov
Jirsíkova 244
Pelhřimov 39301



Poděkování:

Za sponzorské dary na vybudování žákovské knihovny:

Ing. Jaroslavu Markvartovi, Ing. Josefu Tomcovi, Ing. Antonínu Chmelařovi, MUDr. Karlu Křikavovi. Ing. Ladislavu Medovi, Ing. Karlu Kratochvílovi