Týdenní rozvrh výuky

16.03.2020 17:54

15. června - 19. června

Souhrnné informace

- na čtvrtek jsem na čtvrtou hodinu naplánoval setkání ve škole. Přijdu k vám do třídy a rád vás uvidím. Popovídáme si o organizačních záležitostech, věcech k hodnocení a organizaci příštího školního roku
- zítra začnu pracovat na vašem hodnbocení - odkaz na dokument (tabulku) vám v průběhu týdne vrznu na messenger. Hodnocení se bude skládat z:
a) z toho, co vám vycházelo v prezenčním studiu
b) z vaší aktivity v průběhu distanční výuky (plnění úkolů, aktivita, účast na webexu atd.)
c) za vašeho sebehodnocení
Z těchto zdrojů nějak sestavím vaši známku
- prosím všechny, aby se potom podívali do tabulky a napsali mi případné chyby (především se může stát, že jsem vám něco nezapočítal... občas mi někdo něco ze zoufalství poslal na mail a tak...). Zároveň všechny prosím o připomenutí referátů!!!

Dějepis.

1) Úkol - žádný testový úkol již není, pouze samostudium a webexová hodina. Tento týden budu dávat dohromady závěrečné hodnocení, bude tedy možné, že někomu z vás občas napíšu na messenger, a to i z češtiny:)
2) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. Lukáš předvádí maximalistickou variantu, dívá se na vše:). Děkuji mu za to. Ale myslím, že ty dokumenty opravdu stojí za to.
3) Jednohodinové samostudium - jde o kapitolu Předbělohorské odbobí v českých zemích )s. 124-127) - v rámci středeční hodiny byste se podívali na tuto kapitolku - je to moje zamilované období, které dělám (a dělal jsem) odborné - dějiny českým měst (především lokálních mocenských struktur) v 16. a 17. století:). Kapitola nejprve připomíná, jak vypadala habsburská monarchie ve středí Evropě a připomíná, že zásadní byl střet mezi principem stavovským a královskou mocí a rovněž napětí mezi náboženstvími. Dále sedozvíme, jak se vlastně Habsburkové dostali na český trůn a jaké problémy musel řešit Ferdinand I. (Turky a české stavy) - zásadní je zde konflikt, který vyústil v roce 1547 v povstání. Po krátké kapitolce věnující se změnám ekonomiky přichází pojednání o náboženské situaci - katolících, protestantech, jednotě bratrské, kališnících... a příchodu jezuitů a jednání o tzv. české konfesi (je dobré si přečíst i zelené rámečky, abyste věděli, kdo to byl habán):). Pomalu se přesouváme k době vlády Rudolfa II. - té se věnuje celá dvoustrana - vláda tohoto velmi rozporuplného muže je představena z několika úhlů - Rudolf II. jako podporovatel věd a umění, Rudolf jako ponavník, který upřednostňuje katolíky a narušuje rovnováhu, Rudolf jako špatný diplomat, který vede spory se svým bratrem, Rudolf jako nemocný muž trpící maniodepresivní psychózou.
 
4) Webex hodina - zmínil bych Španělsko + reformaci, hdodina bude v pátek v klasickém čase
5) Dokumenty a videa:
     a) Platí stále krásné dokumenty z minulých hodin. Doplňuji:
Předbělohorské období v českých zemích
- Perfektní diskuse o Valdštejnovi - zatím ho znáte jako ztv. konvertitu: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/219411058220009/
- Diskuse o druhém českém stavovském povstání, aneb jak tato kapitola skončí:) - mluví tam i můj vedoucí diplomky pan prof. Bůžek: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/218411058220010/
- doplnění do minulé hodiny: diskuse o Janu Lutherovi: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/217411058220023/
 
- vysvětlení toho, jak se Habsburkové dostali na český trůn: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10099560626-bila-mista/206562230090001-osudova-volba/
- povídání o Ferdinandovu synovi Ferdinandu Tyrolském (zase s panem profesoirem Bůžkem) : https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/213452801400003-ferdinand-tyrolsky
 
- Milenky a levobočkové Rudolfa II: https://www.youtube.com/watch?v=sadqw3gbxxE
- Kultura na dvoře Rudolfa II: https://www.youtube.com/watch?v=GIsZZB_iO7Q
 

Čeština

1) Úkol není:)
2) Webex Hodiny: Dáme dohromady Zolu. Budu povídat především o Zabijákovi - Danča má referát, takže ji spíš budu doplňovat. Budeme dělat i ukázky - zásadní bude pochopit, jak fungují přechody mezi pásmem postav a pásmem vypravěče. Zola s tím začíná a od něj to používá celá moderní próza.
Jako lákadlo: Zabiják 87 %
3) Samostudium -
 - a páteční hodinu budete mít jako samostudium příslovce a předložky z učebnice mluvnice (pokračování tvarosloví)
 
 
 

8. června - 12. června

Tenhle týden máme v rozvrhu jen jednu hodinu literatury. Proč je tomu tak? V pondělí a v úterý dopoledne zadávám přijímací zkouška a od středy jsem celý den u maturit. Protože se máme držet rozvrhu v bakalářích, tento týden máte pohov - bylo by dobré dohnat resty ze samostudia, případně i některé další věci, které vám chybí. Hodnocení totiž bude zohledňovat jak vaši situaci do poloviny března, tak vaši činnost v distanční výuce.

1) Úkol MS Forms - Kapitaliismus, Španělsko a evropská politika, Reformace - splnit prosím do 14. června do půlnoci: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMjVNSkxDUUpUTlU5UjUzTUdBRkRZQzRTSy4u

 

1. června - 5. června

Dějepis.

1) Úkol MS Forms - Kapitaliismus, Španělsko a evropská politika, Reformace - splnit prosím do 14. června do půlnoci: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMjVNSkxDUUpUTlU5UjUzTUdBRkRZQzRTSy4u
2) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. Lukáš předvádí maximalistickou variantu, dívá se na vše:). Děkuji mu za to. Ale myslím, že ty dokumenty opravdu stojí za to.
3) Jednohodinové samostudium -

Minule jsme měli dějiny Španělska v 16. a částečně v 17. století, dnes nás čeká zásadní kapitola počátku raného novověku, tedy reformace (učebnice, s. 120-123). tentokrát to jsou 4 stránky, kapitola má tedy slušný rozsah:). Na počátku se seznámíte s tím, co tento pojem znamená, proč reformace vypukla a co reformátoři chtěli změnit. Další podkapitolka se věnuje tomu, jak se reformace odrazila v myšlení lidí (vzpoury venkovského obyvatelstva). Následuje vysvětlení politického vývoje reformace - vznik tzv. zemských církví a boj protestantských říšských knížat s Karlem V.. Zásadní je pochopení tzv. Augsburské kondese z roku 1555. Nezapomínejte na zelené texty kolem, především na důležitost tisku!!! V poslední kapitolce dvojstrany se dozvíte o tom, jakým způsobem a kam se reformace rozšířila (kam se rozšířil luteranismus, kam kalvinismus). Druhá dvojstrana se věnuje katolické reakci na reformaci, tedy protireformaci, tridentskému koncilu a vzniku jezuitského řádu. je krásně zmiňován i vznik dnešního kalendáře. Nezapomeneme na důsledky reformace - trvají dodnes!!!, fenomen čarodějnických procesů a na konci kapitolky obrazoborecké bouře.

Tento proces je vlastně jeden z nejdůležitějších myšlenkových procesů novějších dějin, na němž je ve svém důsledku postavena naše dnešní západní civilizace. Ač se to úplně nezdá, tyto spory nakonec vyůstí v nutnost tolerance a respektu!!!

4) Webex hodina - Pokračovali bychom v renesanci, zmíním i něco o kapitalismu, Osmanech a Španělsku:)
5) Dokumenty a videa:
     a) Platí stále krásné dokumenty z minulých hodin. Doplňuji:

Reformace celkově:

 

Čeština

Do 7. května
 
3) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu máme Balzaca + snad začneme i Flauberta - Jindra bude mít referát na Otce Goriota:)
Ve čtvrtek bychom si vzali ještě literaturu, a to Flauberta a Zolu - upozorňuji na referáty!!! Zaměříme se na několik děl - Otec Goriot, Paní Bovaryová a Zabiják:
Jako lákadlo: Zabiják 87 %
                       Paní Bovaryová 72 % - do hodnocení se dost promítá to, že jsou lidé naštvaní na hlavní hrdinku:). Je to s ní ale těžké...
Z ukázek budeme dělat ukázku z Otce Goriota - popis Goriotova vzhledu z čítanky, rovněž i čítankové ukázky z Paní Bovaryové (rozdíl ve vnímání reality mezi Karlem Bovarym a jeho manželkou) a ze Zolova Zabijáka (scéna, kdy Gervaisa musí dát Cupeaua do nemocnice). Především ukázka ze Zabijáka bude zásadní, jelikož ukazuje přechody mezi řečí vypravěče a řečí posatv, které se uplatňují především ve vnitřním monologu. Budeme se s nimi setkávat do budoucna prakticky v každé próze.
 
4) Samostudium -
 - první bude mluvnice - z učebnice máte slovesný způsob, čas a rod - zopakovat správné tvary podmiňovacího způsobu, pochopit absolutní a relativní časy a to, jak se tvoří v češtině budoucí čas, z hlediska slovesného rodu si vyjasnit opisné a zvratné pasivum - na to bych doporučil si dát i cvičení z učebnice.
 - z literatury budete mít ten opakovací testík v MS Forms + tentokrát kraťonkou látku: Prokop s. 33 a 34 - Henryka Sienkiewicze a Henrika Ibsena.
Quo Vadis - 91 %
- Sienkiewicz je autor velmi čtivých a dějových historických románů. Pokud máte rádi napínavé příběhy s mnoha dějovými zvraty, vřele doporučuji!!!
- Ibsen je norský dramatik proslavený svými temnými psychologickými hrami, v nichž boří sny svých postav - Nora - 81 %
 
5) Videa:

doporučuji krásná vide a z minula + přihazuji i některá nová:):

 

 

25. května - 31. května

Dějepis.

1) Úkol porozumění textu na téma Syfilis - budu opravovat.
2) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. Lukáš předvádí maximalistickou variantu, dívá se na vše:). Děkuji mu za to. Ale myslím, že ty dokumenty opravdu stojí za to.
3) Jednohodinové samostudium -
Dokončit si kapitolu Osmanská říše na vrcholu moci (s. 114-116, + mapa na straně 106) - Pokud ji máte už z minulého týdne, budete mít o něco méně práce. V kapitole se dozvíte, jakým způsobem se osmanští Turci dostali do Evropy, z jakých důvodů nejprve nad Evropany dominovali, seznámíme se s nejslavnějším sultánem Sulejmanem Nádherným, dozvíme se o jejich útocích na střední Evropu. Velmi pěkně je zpracované povídání o tom, co naší kultuře Turci přinesli. K zamyšlení slouží kapitola poslední, která se věnuje otázce tureckého způsobu vlády (byli Turci tolerantní, nebo ne?).
Tématem hlavním bude Španělsko a Evropská politika 16. století (s. 117-119): Dozvíte se o nástupu Habsburků na španělský trůn a o vládě Karla V.. a jeho zahraniční politice. Poté si projdete vládu Filipů (II., III. a IV.) a Karla II., kteří vládnou dalších 150 let - je nutné pochopit, na čem zakládali svou moc a bohatství, jakých chyb se dopouštěli (v ekonomice i politice) a proč nakonec Španělsko zažilo pád. Zvláštní pozornost je věnována povstání v Nizozemí (to byste měli znát dobře - především důvody a výsledek) a konfliktům na moři - s Turky a Angličany. Modrý rámeček je věnovaný fungování španělského dvora (stojí za přečtení hlavně pro budoucí managery):)
4) Webex hodina - Projeli bychom Evropu kolem r. 1500 + Nová svět a Složitou renesanci Budu spíše odpovídat na dotazy!!!
5) Dokumenty a videa:
     a) Platí stále krásné dokumenty z minulých hodin. Doplňuji:

Osmani:

     Španělsko a jeho politika v 16. století

Čeština

1) Úkol Realismus a Gogol:  budu opravovat tento týden (snad)
2) Povinný úkol Kulička - tuto povídku od G. de Maupassanta máte všichni povinně (je v tom seznamu, který máte od prváku.
Zde ji máte jako audioknihu: https://www.youtube.com/watch?v=BeiloyVpWxg
 
3) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu budeme dodělávat Tolsteho + začneme Francouze (Balzaca) - Jindra bude mít referát na Otce Goriota:)
Ve čtvrtek bychom si vzali mluvnici - Budeme dělat slovesa - dáme spolu dohromady jednotlivé slovesné kategorie
 
4) Samostudium - minulý týden byl Balzac a Flaubert, tenhle týden nás čeká Zola, Maupassant a Dickens. Pozor, Vašík Hejda má referát na Zabijíka,  Danča na Miláčka a Martin Vališ na Olivera Twista:). U Zoly se setkáte s novým uměleckým směrem: naturalismem (zkuste pochopit podstatu - a zapsat si to). Hlavním dílem od Zoly bude Zabiják. V čítance je skvěle zvolená ukázka - přečtěte si ji, najděte si, co to je tzv. polopřímá řeč, a najděte ji v textu. U Maupassanta budou stačit základní informace, Danča bude mít potom referát. Dickense vezměte pořádně, je dobré znát Olivera Twista.
 
5) Videa:

doporučuji krásná vide a z minula + přihazuji i některá nová:):

18. května - 24. května

Dějepis.

Odevzdávat můžete do 24. května do půlnoci.
2) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. Lukáš předvádí maximalistickou variantu, dívá se na vše:). Děkuji mu za to. Ale myslím, že ty dokumenty opravdu stojí za to.
3) Jednohodinové samostudium -
Po povídání o kapitole Zámořské objevy, původní civilizace a otroctví (s. 98-100) z minulého týdne nás čeká kapitola Novověký kapitalismus (s 102 a 103). Kapitola novověký kapitalismus je úplně skvělá - dozvíte se, jak se změnila mentalita lidí (začali akceptovat zisk), proč a kde, co to je kapitalismus a merkantilismus, jak fungovaly první akciové společnosti a banky, kdo to byli Fuggerové. Jsem strašně rád, že tuhle kapitolu udělali právě takto!!! Modrý rámeček je určený pro ty z vás, kteří chtějí pochopit souvislosti mezi náboženským uvažováním a ekonomikou.
Druhou kapitolou je Osmanská říše na vrcholu moci (s. 114-116, + mapa na straně 106) - dozvíme se, jakým způsobem se dostali do Evropy, z jakých důvodů nejprve nad Evropany dominovali, seznámíme se s nejslavnějším sultánem Sulejmanem Nádherným, dozvíme se o jejich útocích na střední Evropu. Velmi pěkně je zpracované povídání o tom, co naší kultuře Turci přinesli. K zamyšlení slouží kapitola poslední, která se věnuje otázce tureckého způsobu vlády (byli Turci tolerantní, nebo ne?).
4) Webex hodina - Projeli bychom  dobu poděbradskou a Jagellonce a Evropu kolem r. 1500. Budu spíše odpovídat na dotazy!!!
5) Dokumenty a videa:
     a) Platí stále krásné dokumenty z minulých hodin. Doplňuji:
Kapitalismus:

Osmani:

Čeština

1) Úkol Realismus a Gogol:  budu opravovat tento týden
2) Povinný úkol Kulička - tuto povídku od G. de Maupassanta máte všichni povinně (je v tom seznamu, který máte od prváku.
Zde ji máte jako audioknihu: https://www.youtube.com/watch?v=BeiloyVpWxg
2) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu budeme dělat  Idiota (Kryštof) + Bratry Karamazovi díla od L. N. Tolsteho. Zaměříme se na Vojnu a mír a na Annu Kareninovou.
Ve čtvrtek bychom si vzali mluvnici - Budeme dělat slovesa - dáme spolu dohromady jednotlivé slovesné kategorie
3) Samostudium - minule jsme měli Tolsteho a Čechova. Tento týden poprosím o Francouze: Balzaca a Flauberta. Základem je Prokop (s. 29-31). U Balzaka je pěkně probrán jeho život, autorský styl. Důraz dejte na Lidskou komedii a 3 romány: Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán. U Flauberta je zásadní Paní Bovaryová. Pozor, připravte si i referáty!!!
4) Videa:

doporučuji krásná vide a z minula + přihazuji i některá nová:):

11. května - 17. května

Dějepis.

Odevzdávat můžete do 17. května.
2) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. K Lucemvurkům a husiství jsou videa uvedena v minulém týdnu.
4) Jednohodinové samostudium -
Po povídání o raném novověku a renesanci nás čeká kapitola Zámořské objevy, původní civilizace a otroctví (s. 98-100). V kapitole je vysvětleno, proč se tyto objevné plavby vůbec uskutečnily, kdo kam doplul (nechci Casbrala a Cabota), jaké civilizace si tito dobyvatelé podrobili a jaký ekonomický systém se posléze vytvořil (tzv. trojúhelníkový obchod, v němž hrálo stěžejní roli otroctví). Nezapomeňte i na modrý rámeček - důsledky zámořských plaveb.
Pro shrnutí renesance v architektuře (znaky renesance) doporučuji: https://www.archizone.cz/stavebni-slohy/renesance/
5) Webex hodina - Projeli bychom konečně husitství, dobu poděbradskou a Jagellonce. Budu spíše odpovídat na dotazy!!!
6) Dokumenty:
     a) Platí stále krásné dokumenty z minulé hodiny. Doplňuji:
Shrnutí zámořských plaveb (ale pouze plaveb, ne ekonomiky): https://www.youtube.com/watch?v=8yn929svKWg
Moc pěkný dokument o zámořských objevech a jejich důsledcích:
Inkové a Aztékové:
Dokument o raně novověkém rasismu a otroctví:
Skvělá videa z Khanovy školy. DOPORUČUJI:
Na závěr americký učitel Tom Richey a jeho povídání o zámořských plavbách:

Čeština

1) Úkol Realismus a Gogol:  testík ve formsech jsem minulý týden zapomněl publikovat, proto jste ho neviděli. Mea culpa, mea maxima culpa:). Testík bude otevřený do 17. května: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMlRNUjExWTE3NU84REJOV1YxTjVSRjI1Wi4u
2) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu budeme dělat Dostojevského Zločin a trest (Vašík) a Idiota (Kryštof) - Budeme si číst ukázky a pracovat s textem z čítanky. Ve čtvrtek bychom si vzali mluvnici - Budeme dělat slovesa - dáme spolu dohromady úvod.
3) Samostudium - samostudium jsou dvě hodiny literatury - tématem bude L. N. Tolstoj (s. 27-28) a především jeho dva velké romány Anna Kareninová a Vojna a mír. Z obou je ukázka v čítance - prosím také přečíst Poprosím i o přečtení několika postřehů z databáze knih:
Jen pro představu: Anna má hodnocení 86 %, Vojna a mír 91 %. Jsou to jedny z nejlepších knih. No, zločin a trest 89 % (2000 hodnocení), Bídníci 91 % a víc (podle vydání)... to o něčem svědčí. Jde o klenoty světové literatury:).
Druhým autorem je A. P. Čechov, skvělý povídkář, znalec lidských osudů... a dramatik. A suveréně nejoblíbenější autor T. Kluse, který mu věnoval album Racek (pojmenované podle stejnojmenné hry). V Prokopovi je na stránce 28-29.
4) Videa:
Klusův ročník na DAMU a jejich Racek - ny aoutube rozděleno na 3 díly: https://www.youtube.com/watch?v=RKXxvvoCsnw
Tady máte nejznámější Čechovovu hru Višňový sad https://www.youtube.com/watch?v=74mR1PY3yDA
Vojna a mír - současné seriálové zpracování: https://www.csfd.cz/film/403243-vojna-a-mir/prehled/
Poslechnětě si klučinu a jeho Zločin a trest - má to moc pěkné: https://www.youtube.com/watch?v=tWSZZRm_RqQ
Recenze na nejtěžší Dostojevského knihu Bratři Karamazovi: https://www.youtube.com/watch?v=NaTN_UO7WqA
 
 

4. května - 10. května

Dějepis.

1) Úkol opakovací test na Husitskou revoluci byl ukončen, tenhle týden ho budu hodnotit.
Odevzdávat můžete do 17. května.
3) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. K Lucemvurkům a husiství jsou videa uvedena v minulém týdnu.
4) Dvouhodinové samostudium -
Dokončení z minulého týdne!!! - Čína a asijský svět v 10..-17. století (učebnice s. 78-85) - velmi rozsáhlá kapitola, která je důležitá pro všechny, kteří se chtějí orientovat v dnešní globální politice. Mluví především o Číně. Pro nás je ale důležitá i expanze Mongolů. Co je důležité: nemusíte si pamatovat dynastie, ale měli byste chápat ˇčínskou formu vlády, úředníky, sociální systém, náboženství, hospodářství... a potom Mongoly a jejich expanzi. Kapitolu si pročtěte a především o ní přemýšlejte!!!
Nový věk a Složitá renesance (učebnice s. 92-97, mapy s. 88-89) - tyto dvě kapitoly by měly být náplní samostudia. Prví se věnuje vymezení mého oblíbeného období - nového věku = novověku. Na začátku se dozvíte jeho vymezení časové (velmi zajímavé), poté se již zaměřuje na raný novověk a jeho rozdíly oproti středověku = zapamatovat, co je nové. V kapitole jsou také vymezené tři pojmy - renesance, humanismus a reformace - měli bychom pochopit rozdíly. Modrý rámeček připomíná význam knihtisku pro šíření informací, vznik poštovních služeb a zámořské objevy. Zelené rámečky - první shrnuje významné události na počátku raného novověku, druhý (velmi stěžejní) přináší charakteristiku raného novověku), třetí se věnuje fenomenu přeceňování tohoto historiského období.
     Kapitola Složitá renesance se zabývá jak jinak než renesancí. Je uvedena citátem z knížky renesanční člověk a jeho svět. Toi je knížka, která přináší medailonky jednotlivývh společneských typů (měštan, umělec, vládce, kardinál, kondotiér...) a mám ji hrozně rád - egistuje knížka barokní člověk a jeho svět, středověký... pro zájemce o historii skvělé čtení. Kapitola je perfektně pojatá - nejdříve vypráví, jak se to stalo, že se umělci a učenci začali dívat opět na antiku, potom se zaměřuje na kolébku renesance - Florencii - a rod Medici, především na Lorenza il Magnifica. Další kapitola se věnuje renesanci v Římě, stavební činnosti papežů a římským uměleckým dílům. Následují Benátky - je vysvětleno, jak město fungovalo, čím bylo specifické a kdo tam tvořil. Poslední zelená kapitola se věnuje problematizování renesance - jaký byl vlastně její význam? Byla pouze jedna, nebo řada menších? Na stránce 97 máte ukázky 3 krásných renesančních uněleckých děl. Modrá kapitola na stránce 96 se věnuje šíření renesance mimo Itálii.
Pro shrnutí renesance v architektuře (znaky renesance) doporučuji: https://www.archizone.cz/stavebni-slohy/renesance/
5) Webex hodina - nebude, je svátek
6) Dokumenty:
     a) Skvělá řada dokumentů o Habsburcích - tenhle dokument se týká kapitoly Evropa roku 1500 - je to dokument, který vysvětluje počátek vzestupu Habsburků - je opravdu krásný, dělali ho Rakušáci: https://www.youtube.com/watch?v=LZme-WEOjI0 O dokumentu je možno mluvit za body.
     b) Odkazy na krásné renesanční pamaítky: https://www.youtube.com/watch?v=vTUtILPGiRU
     c) Dokument o Florencii: https://www.youtube.com/watch?v=exJa86K5D20 O dokumentu je možno mluvit za body.
     d) Dokuemnt Jiří z Poděbrad https://www.youtube.com/watch?v=h6RRKdW6Jzc O dokumentu je možno mluvit za body.
     e) Česká řada dokumentů o Habsburcích: https://www.youtube.com/watch?v=6XVY5XG-6Hc O dokumentu je možno mluvit za body.
     f) Video shrnující stručně Jagellonce: https://www.youtube.com/watch?v=TLgh05jz1nU

Čeština

1) Povinný úkol Doba koronavirová a já bude ukončen v neděli v noci
2) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu a ve čtvrtek budeme dělat referát na Jámu a kyvadlo (Filip) + začneme realismus. Poznámky máte vypsané ze samostudia, vracet se tedy k teorii nebudu. Začínáme ruskou literaturou - budeme dělat Gogolova Revizora (Vojta) a potom Dostojevského Zločin a trest (Vašík) - chlapci, ozvěte se mi!!!!
3) Samostudium - tenhle týden z literatury žádné není, neb v pátek jsou prázdniny, ale z mluvnice dávám číslovky z učebnice -pozor na skloňování číslovek dva, oba (s. 62) a na skloňování kombinovaných číslovkových výrazů (s. 64)
5) Komu nevyhovují dokumety s dějepisnou tematikou, může se podívat na pěkný hraný dokument o Havlíčkovi (je i dost politologický) a splnit tak Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu. Stačí mi napsat soukromou zprávu na mesengeru a domluvíme si termín: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11003016190-karel-havlicek-borovsky/
6) Videa:
Klučina moc pěkně povídá o Gogolovi a Revizorovi - i další videa má pěkně udělaná: https://www.youtube.com/watch?v=tS7t2-NjXEQ
Záznam Revizora s Kaiserem a Lábusem: https://www.youtube.com/watch?v=_oYkRequfKI
 

27. dubna - 3. května

Dějepis.

1) Úkol Historický lísteček byl ukončen, tenhle týden ho budu hodnotit.
2) Úkol opakovací test na Lucemburky byl ukončen, tenhle týden ho budu hodnotit.
4) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. K Lucemvurkům a husiství jsou videa uvedena v minulém týdnu.
 
5) Dvouhodinové samostudium - Střední Evropa kolem roku 1500 (učebnice s. 75 - 77.). Projděte si jednotlivé kapitoly. Tyhle informace jsou super důležité, opravdu tomu věnujte pozornost. Jsou tam velmi zajímavé věci ohledně hospodářství, politických zápasech ve střední Evropě, podnikání šlechty, konci jagellonské dynastie a nástupu Habsburků. Zároveň ty modré kapitoly jsou rovněž nutné - tohle je jedna z nejdůležitějších kapitol naší učebnice.
Čína a asijský svět v 10..-17. století (učebnice s. 78-85) - velmi rozsáhlá kapitola, která je důležitá pro všechny, kteří se chtějí orientovat v dnešní globální politice. Mluví především o Číně. Pro nás je ale důležitá i expanze Mongolů. Co je důležité: nemusíte si pamatovat dynastie, ale měli byste chápat ˇčínskou formu vlády, úředníky, sociální systém, náboženství, hospodářství... a potom Mongoly a jejich expanzi. Kapitolu si pročtěte a především o ní přemýšlejte!!!
6) Webex hodina - nebude, je svátek
 

Čeština

1) Test na opakování romantismu byl ukončen, děkuji za odevzdání. tenhle týden ho budu hodnotit. Odevzdalo vás ho 23 lidí!!!
2) Povinný úkol Tento týden test zadaný mít nebudete, dám vám ale slohový úkol. Napište mi prosím úvahu kolem 250 slov, zamyšlení na téma: Dobo koronavirová a já - co jsem o sobě poznal, co se na mě změnilo, jak se chovám k sobě i ostatním, ke škole atd. Formu si můžete zvolit sami. Termín odevzdání je 3. května o půlnoci. Úvahu mi prosím vložte třeba překopírovanou do formuláře: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUM1BSSE5RSldENDIzTzZON1JUQkhaTlhGMy4u
 
3) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu budeme dělat referát na V zámku a v podzámčí + musíme dodělat rest. Asi nemáme probraného Allana Edgara Poea, takže budeme dělat jeho + báseň Havran (je v čítance) . Ve čtvrtek začneme realismus
 
4) Samostudium - tenhle týden z literatury žádné není, neb v pátek jsou prázdniny, ale z mluvnice dávám zájeman z učebnice - připomeňte si druhy, ale hlavně vzory (ten a náš) + skloňování obtížných zájmen - jsou potom dále v textu (především týž + tentýž, protože se tak vyhnete strašné v podstatě nespisovné konstrukci ten samý)
 
5) Komu nevyhovují dokumety s dějepisnou tematikou, může se podívat na pěkný hraný dokument o Havlíčkovi (je i dost politologický) a splnit tak Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu. Stačí mi napsat soukromou zprávu na mesengeru a domluvíme si termín: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11003016190-karel-havlicek-borovsky/

 

20. dubna - 27. dubna

Dějepis.

1) Úkol Historický lísteček byl v sobotu ukončen. Snad ho přáští týden stihnu zkontrolovat,
4) Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů. K Lucemvurkům a husiství jsou videa uvedena v minulém týdnu.
5) Samostudium - dokončit husitství (s. 67-71) a začít nástup Jiříka z Poděbrad a Jagellonců (s. 72-74)
6) 24. dubna 9:00 - Webex hodina - rekapitulace  Jan Hus a husitství  Lucemburkové a husitství.pdf (7,6 MB)
 

Čeština

1) Test na B. Němcovou byl ukončen, děkuji za odevzdání. tenhle týden ho budu hodnotit.
3) Webex Hodiny: Na tento týden ve středu budeme dělat Němcovou a doděláme Havlíčka - Danča bude mít povídání o životě B. Němcové (zajímavosti), zároveň máme referáty na Babičku a V zámku a v podzámčí.
4) Samostudium - nechám vás dál studovat Realismus 19. století (Prokop s. 22-23). Nutné rámečky A), B, a C a stať Kritický realismus. potom pokračují Rusové - udělat si zápis z Gogola a Dostojevského (už z minulého týdne), nově k tomu přidávám Tolsteho. V čítance si přečíst ukázky z Revizora, Zločinu a trestu a z Anny Kareninové + snažit se odpovědět na otázky.
Mluvnici dávám jako samostudium: přídavná jména z učebnice
5) Komu nevyhovují dokumety s dějepisnou tematikou, může se podívat na pěkný hraný dokument o Havlíčkovi (je i dost politologický) a splnit tak Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu. Stačí mi napsat soukromou zprávu na mesengeru a domluvíme si termín: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11003016190-karel-havlicek-borovsky/

13. dubna - 19. dubna

Dějepis.

1) Platí stále úkol Historický lísteček (zadání zde v úkolech) - do 18. dubna
2) platí stále možnost udělat si z historylab Napalm Girl (zatím mi přišlo jedno vypracování) https://testlab.felk.cvut.cz/cviceni/napalm-girl#slide-form
3) Samostudium Karel IV. a Václav IV. je ukončeno. Hlavním tématem samostudia bude husitství (s. 67-71). Už bylo na minulý týden, tenhle byste to měli dokončit. Během týdne připravím opakovací test na MS forms.
4) 17. dubna 9:00 - Webex hodina - rekapitulace Karla a Václava (budu se ptát, zda něčemu nerozumíte) + Jan Hus a husitství  Lucemburkové a husitství.pdf (7,6 MB)
5) Můžete se dál kouknout na videa o Lucemburcích z minulého týdne. Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů.
Videa ke shlédnutí:
- Perfektní krátká videa na aspekty vlády Karla IV: https://edu.ceskatelevize.cz/porad/nas-karel-iv
- Krátká videa k zopakování Jana Husa: https://edu.ceskatelevize.cz/porad/jan-hus
- Tyhle krátké dokumenty mluví o vnímání postavy Jana Husa po jeho smrti - skvělé na diskusi k aktivitě:): https://www.ceskatelevize.cz/porady/10840627426-druhy-zivot-mistra-jana-husa/214562260660001-memento-vyhasle-hranice/

    Čeština

1) Interpretační nástěnka Máj byla ukončena, děkuji za splnění. Tenhle týden to budu kontrolovat.
2) Test na B. Němcovou byl ukončen, děkuji za odevzdání. tenhle týden ho budu hodnotit.
3) Hodina: Na tento týden ve středu budeme dělat počátky našeho realismu (Němcová a Havlíček) - Danča bude mít povídání o životě B. němcové (zajímavosti), Lukáš o Havlíčkovi. Zároveň máme referáty na Babičku a V zámku a v podzámčí. Dost pravděpodobně stihneme pouze Havlíčkův život. Ale pozor, všichni méte povinně přečíst Tyrolské elegie
4) Samostudium - Němcovou a Havlíčka máte mít hotového (zápisy). Budeme pokračovat Realismem 19. století (Prokop s. 22-23). Nutné rámečky A), B, a C a stať Kritický realismus. ptom pokračují Rusové - udělat si zápis z Gogola a Dostojevského.
5) Budu tvořit Velký opakovací test - prosím o samostatné vypracování. Až ho budu mít hotový, odkaz dám sem i na messenger.
6) Komu nevyhovují dokumety s dějepisnou tematikou, může se podívat na pěkný hraný dokument o Havlíčkovi (je i dost politologický) a splnit tak Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu. Stačí mi napsat soukromou zprávu na mesengeru a domluvíme si termín: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11003016190-karel-havlicek-borovsky/

 

6. dubna - 12. dubna

Dějepis

1) Úkol Rus, Polsko a Uhry (s. 60-62) byl ukončen 4. dubna. Je otestováním znalostí samostudia + práce s textem. Tento týden žádný opakovací test nebude, příští opět ano.
2) Platí stále úkol Historický lísteček (zadání zde v úkolech) - do 18. dubna
3) platí stále možnost udělat si z historylab Napalm Girl (zatím mi přišlo jedno vypracování) https://testlab.felk.cvut.cz/cviceni/napalm-girl#slide-form
4) Místo středeční hodiny samostudium Karel IV., Václav IV. z učebnice - u obou domácí a zahraniční politika, vztah k církvi, osobní život, vztah k umění.
4) 10. dubna 9:00 - Webex hodina - rekapitulace Karla a Václava (budu se ptát, zda něčemu nerozumíte) + Jan Hus a husitství  Lucemburkové a husitství.pdf (7,6 MB)
5) Můžete se dál kouknout na videa o Lucemburcích z minulého týdne. Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu o některém z dokumentů.
Videa ke shlédnutí:
- Perfektní krátká videa na aspekty vlády Karla IV: https://edu.ceskatelevize.cz/porad/nas-karel-iv
- Krátká videa k zopakování Jana Husa: https://edu.ceskatelevize.cz/porad/jan-hus
- Tyhle krátké dokumenty mluví o vnímání postavy Jana Husa po jeho smrti - skvělé na diskusi k aktivitě:): https://www.ceskatelevize.cz/porady/10840627426-druhy-zivot-mistra-jana-husa/214562260660001-memento-vyhasle-hranice/

    Čeština

1) Úkol knížka na nástěnku byl ukončen
2) Platí stále úkol Interpretační nástěnka Máj (umožněte mi sdílení - karel.kra@gmail.com)
3) Na tento týden ve středu a na čtvrtek na Webexu doděláme Kytici + počátky našeho realismu (Němcová a Havlíček) - Danča bude mít povídání o životě B. němcové (zajímavosti), Lukáš o Havlíčkovi. Zároveň máme referáty na Babičku a V zámku a v podzámčí. Dost pravděpodobně stihneme pouze Havlíčkův život. Ale pozor, všichni méte povinně přečíst Tyrolské elegie (spíše tedy až na následující týden)
4) Zápis s Němcové a Havlíčka je samostudium (Prokop s. 17-21). Pro ověření znalostí jsem opět udělal test, tentokrát na paní Němcovou. Bude otevřen do sobory 11. dubna. Test není povinný, ale bude se počítat do vašich aktivit. Tedy něco můžete vypustit, když nebudete stíhat:): Odkaz na test: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMlQzS01SV1RFSU1ZSkZJME85SURYMUQwWi4u
5) Komu nevyhovují dokumety s dějepisnou tematikou, může se podívat na pěkný hraný dokument o Havlíčkovi (je i dost politologický) a splnit tak Volitelný úkol do aktivity - popovídání na Webexu. Stačí mi napsat soukromou zprávu na mesengeru a domluvíme si termín: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11003016190-karel-havlicek-borovsky/
 

30. března - 3. dubna

Dějepis

1) Platí stále úkol Rus, Polsko a Uhry (s. 60-62) pro samostudium - kontrolní testík jste dostali zadaný mailem.
2) Platí stále úkol Historický lísteček (zadání zde v úkolech)
3) platí stále možnost udělat si z historylab Napalm Girl https://testlab.felk.cvut.cz/cviceni/napalm-girl#slide-form
4) 3. dubna 9:00 - Webex hodina Lucemburkové a husitství.pdf (7,6 MB)
5) Moc vám doporučuji řadu dokumentů o Lucemburcích, povídání o sňatku Jana a Elišky... a posílám i odkaz na strašnou prču: Karel IV. ve studiu Dřevec (Karel IV. je hostem Vojty Bernatského ve studiu připomínajícímu Dohráno, ale jedná se o turnaje):
Seriál o českých hradech Štíty království českého:
Ještě pan profesor Čornej o Karlovi IV.:
 

    Čeština

1) Platí stále úkol knížka na nástěnku
2) Platí stále úkol Interpretační nástěnka Máj (umožněte mi sdílení - karel.kra@gmail.com)
3) Na tento týden je na programu především Karel Jaromír Erben a Kytice. Kytice je povinná a budeme jí rozebírat ve středu o hodině.
4) Na samostudium ještě dodělat Tyla, pokud nemáte (s. 14-15), Karla Sabinu (s. 16) ale především Erbena (s. 13-14). Toho byste měli mít zvládlého na středu. Pro ověření znalostí vyplňte prosím test na Microsoft forms a nezapomeňte uvést na konci své jméno. Test není povinný, ale bude se počítat do vašich aktivit. Tedy něco můžete vypustit, když nebudete stíhat:): https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wqmRs0zNt0SgupJQnBp6elR1zNstmAtKt7shgJi1cxpUMkxHTTFSNzJEVDNSS1BMRkMwV1ZMUVpGNy4u
4) Mluvnice ve čtvrtek: tvarosloví podstatných jmen

23. - 27. března

24 března - Budeme si povídat ještě o Máji Mějte u sebe Prokopa a čítanku
Český romantismus a počátky č. realismu.pdf (6711827)

25. března - Bude nás čekat Josef Kajetán Tyl + Martin Vlk bude mít referát na Strakonického dudáka

26. března - Tvarosloví stránka 38-41

27. března - Gotika a středověká vzdělanost bude ověřena formou otázek v google classroom, případně v moodlu, pokud budu časově stíhat. Protože byla za úkol již k samostudiu, považuji ji za přečtenou. Kapitola Rus, Polsko a Uhry (s. 60-62) bude také určena k samostudiu, její zvládnutí rovněž ověříme formou otázek. Spolu si budeme povídat o Karlovi IV. a jeho vládě.

Přemyslovci, gotika, krize středověku, východní Evropa, mapy.pdf (14,5 MB)

Lucemburkové a husitství.pdf (7,6 MB)

gotika.pptx (9560832)

Pro zájemce doporučuji práci se slavnou fotografií Napalm Girl. Netýká se to současné látky, ale berte toi jako osobnostní rozvoj. Mám vás rád:)

https://testlab.felk.cvut.cz/cviceni/napalm-girl#slide-form

27. března - Opakování pravidel interpunkce - cvičení

16. - 20. března

17. března - Budeme si povídat ještě o Máchovi a o jeho dalších dílech + začal bych třeba říkat zajímavosti o Máji. Mějte u sebe Prokopa a čítanku
Český romantismus a počátky č. realismu.pdf (6711827)

18. března - Rozbor Máje - čeká nás povídání o postavách a prostředí, okolnosti vzniku, přemýšlení o světě a lidské duši, dočasnost lidské existence atd. Básnické prostředky si necháme až na konec celého našeho společného rozebírání:)

19. března - Tvarosloví stránka 33-41

20. března - Povídání o časech po smrti Václava III. + Gotika a středověká vzdělanost. Kapitolu gotika a středověká vzdělanost byla k samostudiu o prázdninách, budu se na ni tedy spíše ptát. Zároveň si prosím na pátek přečtěte i kapitolku Krize středověku

Přemyslovci, gotika, krize středověku, východní Evropa, mapy.pdf (14,5 MB)

Pro zájemce doporučuji práci se slavnou fotografií Napalm Girl. Netýká se to současné látky, ale berte toi jako osobnostní rozvoj. Mám vás rád:)

https://testlab.felk.cvut.cz/cviceni/napalm-girl#slide-form

20. března - Opakování pravidel interpunkce - cvičení

 

—————

Zpět


Kontakt

Karel Kratochvíl

Gymnázium Pelhřimov
Jirsíkova 244
Pelhřimov 39301



Poděkování:

Za sponzorské dary na vybudování žákovské knihovny:

Ing. Jaroslavu Markvartovi, Ing. Josefu Tomcovi, Ing. Antonínu Chmelařovi, MUDr. Karlu Křikavovi. Ing. Ladislavu Medovi, Ing. Karlu Kratochvílovi