Úkol na květen (venku kvetou pampelišky, ale pracovat se musí!!!) (aktualizace - přidán umělecký text)

01.05.2012 16:40

I. Didaktický text:

Začneme něčím jednodušším, tedy základní obtížností. Soubor v raru si rozbalte a vytiskněte PDfko se zadáním. Ve druhém PDfku máte řešení.

Základní obtížnost jaro 2011.rar (394 kB)

II. Rozbor neuměleckého textu:

Karavela

Karavela byla obchodní nebo válečná plachetnice, která se začala používat od poloviny 13. století ve Středomoří,[1] především v Janově a Benátkách, ale od 15. století byla užívána Portugalskem a Španělskem při jejich výzkumných plavbách podél Afriky a do Ameriky. Karavela byla oblíbená hlavně pro vysokou rychlost plavby a schopnost křižovat proti větru. Karavela měla obvykle 2 až 3 stěžně s latinskými trojúhelníkovitými plachtami. Tato verze se nazývala latina. (Nejznámější je patrně Niňa z výpravy Kryštofa Kolumba) Na každém stěžni byla vždy jen jedna plachta. Později byla vyvinuta i verze, která kombinovala čtvercové plachty s latinskou na zadním stěžni. Této verzi se říkalo redonda. (Nejznámější je pravděpodobně Pinta z výpravy Kryštofa Kolumba) Karavela byla jen zcela výjimečně delší než 20 metrů, nosnost byla 50–100 tun a její posádku tvořilo 20 až 30 námořníků.1

Název lodi byl pravděpodobně odvozen od řeckého slova karabos, což znamená „malá loď“. Typově byla dosti podobná karace, takže oba typy lodí se někdy zaměňují, jindy je karavela považována za menší, popř. starší typ karaky. Takto se např. největší loď výpravy Kryštofa Kolumba Santa Maria označuje někdy za karavelu, jindy za karaku.

Vyvinuta byla na základě kompilace stávajících rybářských člunů a arabských prvků stavby a oplachtění.

--------------------------------------------------------------------------------

1) PATOČKA, Václav. Plachty objevují svět. Praha : Albatros, 1987. S. 87.

www. wikipedie.cz

Charakteristika neuměleckého textu

- určit funkční styl, slohový postup a útvar (dokázat!!!)

- vysvětlit účel textu

- nalézt typické znaky daného funkčního stylu (v rovině lexikální, morfologické i syntaktické)

 

III. Písemná práce

Vyberte si jednu ze dvou možností:

a) Umělecký popis - líčení - Zrození Venuše, Sandro Botticelli, 1478)

b) Popis pracovního postupu: Jak namalovat obraz (vodovkami, temperami...)

IV. Rozbor uměleckého textu

Rozbor vypracujte na počítači, text si překopírujte do Wordu...

Být čerstvě mrtvý duch není o nic snazší, než být čerstvě narozené dítě, takže jsem byla až k pláči vděčná za trošku péče a opatrování. Všichni, kdo se sešli kolem moji hrobky ve Forest Lawn, plakali: máma a táta plakali, senegalský prezident plakal. Všichni prostě buleli, jedinou, leč významnou výjimkou jsem byla já, a to proto, že plakat na svém vlastním pohřbu by mi připadalo strašlivě sobecké. Samo sebou, že mě nikdo neviděl, myslím mě skutečnou, mého ducha. Který stál uprostřed davu truchlících. Vím, vím, je to naprosto archetypální scénář z Toma Sawyera, podle kterého má údajně být nesmírně uspokojující navšťívit vlastní pohřeb a dívat se, jak vás všichni v skrytu milovali a obdivovali, jenže smutná pravda je taková, že i po smrti vám většinou lidi hrají stejnou komedii, jako když jste žili. Pokud je na tom něco aspoň maličko příznivého, tak to, že i všichni, kdo vás nemohli vystát, si začnou rvát šat a falešně fňukat jako smradi. Konkrétně: ty tři slečny Raydy de la Rayderie rozmístily ty svoje protivné předpubertální figury kolem mojí matky a vykládaly jí, jak moc mě měly rády, a jejich anorekticky smrťácké prsty s francouzskou manikúrou si u toho pohrávaly s růženci osázenými drahokamy a boulovatými od černých tahitských perel a velikých rubínů a smradagdů, s růženci navrženými Christianem Lacroixem pro firmu Bulgari, které si skočily koupit na Rodeo Drive těsně před pohřbem. Ty tři slečny Flundry Flunderheimerové pořád špitaly mojí nešťastné matce, že jsem jim všem poslala paranormální vzkazy, že je neustále navštěvuju ve snech a prosím je, aby ujistily mou rodinu o mojí lásce a podpoře, a máma byla podle všeho tak traumatizovaná, že těm třem úděsným harpyjím naslouchala a brala jejich lži vážně.

(Chuck Palahniuk, Prokletí, Praha2011.)

Otázky k textu:

a) určit literární druh a výrazovou formu

b) analyzovat text z hlediska času a prostoru

c) charakterizovat vypravěče – v jaké se nachází situaci, věk, specifika vypravěče

d) charakterizovat slovní zásobu (poměrně kontrastní) a specifická slovní spojení a obraty vypravěče

e) dokázat hovorovost textu na jeho syntaxi – skladba vět a jejich druhy, jejich spojování, prostředky textové návaznosti...

—————

Zpět


Diskusní téma: Úkol na květen (venku kvetou pampelišky, ale pracovat se musí!!!) (aktualizace - přidán umělecký text)

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Kontakt

Karel Kratochvíl

Gymnázium Pelhřimov
Jirsíkova 244
Pelhřimov 39301



Poděkování:

Za sponzorské dary na vybudování žákovské knihovny:

Ing. Jaroslavu Markvartovi, Ing. Josefu Tomcovi, Ing. Antonínu Chmelařovi, MUDr. Karlu Křikavovi. Ing. Ladislavu Medovi, Ing. Karlu Kratochvílovi