Pravděpodobná podoba maturitní zkoušky a mé vyjádření

01.09.2012 09:10

A) Nejprve výtah z vyjádření ministra Petra Fialy:

  1. Maturitní zkouška bude mít pouze jednu úroveň.
  2. Zůstane povinná čeština a poté výběr mezi matematikou a cizím jazykem (stejně jako při letošních maturitách).
  3. Didaktický test z češtiny bude zadáván centrálně a opravován CERMATem, písemná práce a ústní část budou hodnoceny na školách (ještě nebyl upřesněn způsob zadávání a hodnocení).
  4. Jazyky zůstávají stejné, v matematice bude více otevřených úloh (tedy musíte doplnit řešení, ne ho vybrat z možností) a bude více času před testem.
  5. Vysvědčení dostane maturant hned po poslední zkoušce.

 

B) Mé vyjádření a otázky, jež vychází z předložených tezí:

1. Didaktický test by Vám neměl dělat větší problémy, ten nemá smysl moc řešit. Párkrát do výuky zařadím stylistické, lexikální a syntaktické opravy vět. Doporučuji si vyzkoušet test, vypracovat ho celý přesně na čas, podívat se, které úkoly zabírají nejvíce času a v jakých se dopouštíte chyb.

 

2. Písemná práce (především její zadání) obsahuje několik otazníků. Já předpokládám, že podoba bude stejná jako v roce 2011, tedy 20 minut na výběr jednoho z 10 témat zadaných CERMATem a poté 60 minut na napsání vybraného tématu o minimálním rozsahu 200 slov. Opravovat budou učitelé ze školy, do níž student chodí. Co se ale může stát?

    a) Zadávání: může se stát, že témata budeme zadávat sami (5-10 témat) a opravovat budeme podle toho, co jsem Vám vysvětloval (1A, 2B atd.)

    b) Rozsah a čas na vypracování: všeobecně se soudí, že student toho na 200 slov moc nepředvede. Otázkou tedy zůstává, zda se nezvýší časová dotace zkoušky a minimální počet slov (i když kvůli negymnaziálním asi ne...).

    c) Vůbec netuším, jaké útvary se objeví. Pro základní úroveň jsou určeny: vypravování, úvahový text, popis prostý, popis pracovního postupu, popis odborný, charakteristika, referát, článek, zpráva, oficiální text administrativního stylu a motivační dopis. Ty krásné útvary (fejeton, mikropovídka, líčení, úvaha, analytický článek, fejeton, recenze...) byly součástí zadání pro vyšší úroveň. Je nutno ale připomenout, že např. vypravování = mikropovídka, článek může být fejetonem, analytickým článkem atd. Pokud tedy na zadání článku do novin napíšete pěkný fejeton, máte "body navíc" a bude se k tomu přihlížet při hodnocení.

 

3. Ústní část - určitě počítejte s podobou, jakou má základní úroveň, takže 20 knížek. Vybírat můžete ze seznamu pro vyšší úroveň obtížnosti (povaluje se tady v sekci maturita). Po vzájemné domluvě mohu udělat pracovní list na knížku, kterou Vám schválím a četl jsem ji. Kraviny nečtu a nečtu knížky jako Pohádka máje, Rok na vsi, Čuk a Gek. Hodnocení zůstane určitě stejné, takže na body podle toho, jak zvládnete pracovní list (umělecký i neumělecký text).

Zde přikládám ještě návod, jak zvládnout maturitu z češtiny, který byl vypracován pro propadlíky. Hodí se i Vám: 36 stránek pro cvičeného šimpanze, kterého odvrhla matka a dokojil ho ježek Jak na to – PP z CJL.pdf (2,9 MB)

 

 

 

 

 

 

 

—————

Zpět


Kontakt

Karel Kratochvíl

Gymnázium Pelhřimov
Jirsíkova 244
Pelhřimov 39301

Konzultační hodiny: středa 14:30 - 15:30



Poděkování:

Za sponzorské dary na vybudování žákovské knihovny:

Ing. Jaroslavu Markvartovi, Ing. Josefu Tomcovi, Ing. Antonínu Chmelařovi, MUDr. Karlu Křikavovi. Ing. Ladislavu Medovi, Ing. Karlu Kratochvílovi